• http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_5.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_4.jpg????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_11.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_6.jpg
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_2.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_9.jpg
  • 3DS Max - Vray and other software
  • 3DS Max - Vray - Photoshop
  • 3DS Max - Vray and other software
  • Photoshop - Real Pics
  • 3DS Max - Vray and other software
  • Robotic Hand: Real Movie - After Effects

نقد و بررسی فیلم ها

جلوه های ویژه بصری

Print

« ساخت جلوه های ویژه بکار رفته در ویدئوهای زاک کینگ (Zach King) »


تردستی های ویدئویی آقای زاک کینگ، Zach King

تیم جلوه های ویژه بصری رویال نیز با استفاده از دانش و تجربه خود نمونه کارهایی مشابه جلوه های ویژه استفاده شده در تردستی های دیجیتالی زاک کینگ جهت استفاده در تیزرهای تلویزیونی، کلیپ های ویدئویی، فیلم های کوتاه و سینمایی تولید نماید.


تردستی های ویدئویی آقای زاک کینگ، Zach King


در جلوه های ویژه به کار رفته در کارهای آقای زاک کینگ قالباً از تکنیک های ساده ای استفاده گردیده، اما نحوه بکار گیری این تکنیک ها و دقت فراوان در اجرای آنها باعث زیبایی و جذابیت کارها گردیده است.

بیوگرافی و تردستی های دیجیتالی زاک کینگ، Zach King

Print

« تردستی های دیجیتالی "زاک کینگ" (Zach King) »

 

زاک کینگ یک ستاره آمریکایی اینستا گرام، فیلم ساز یوتیوب است. وی در چهارم فوریه ۱۹۹۰ متولد شد و هم اکنون در لس آنجلس ساکن است. او بیشتر برای شعبده بازی های ویدئوییش مشهور است و نام شعبده دیجیتالی دست را 

تردستی های ویدئویی آقای زاک کینگ، Zach King

برای آنها انتخاب کرده "زاک کینگ" از سال ۲۰۰۸ اقدام به ارسال ویدئو برای یوتیوب نمود. در سال ۲۰۱۰ مقام نخست مسابقات تبلیغاتی شرکت HP را از آن خود نمود و در فستیوال فیلم لندن برای نخستین بار بر روی فرش قرمز پا نهاد. ‎در سال ۲۰۱۳ نیز برنده مسابقه NEXT UP CREATORE CONTEST سایت یوتیوب گردید. ‎

 

گذشته و تحصیلات "زاک کینگ"

‎زاک کینگ در پرتلند ارگان متولد شد. اولین فیلم خود را در سن هفت سالگی با استفاده از یک دوربین خانگی ساخت و در ۱۴ سالگی تجهیزات ویدئویی کامل تری که شامل یک کامپیوتر MAC یک دوربین و سه پایه بود خریداری کرد و کار تدوین را آغاز نمود. زاک کینگ در دسامبر ۲۰۱۲ از دانشگاه BIOLA در رشته سینما و هنرهای چند رسانه ای فارغ التحصیل گردید.

 

تخصص "زاک کینگ"

"زاک کینگ" در سال 2008 سایت خود را با عنوان www.finalcutking.com راه اندازی کرد. علاقه فراوانی به کار با نرم افزار Finalcut pro داشت اما در اینترنت برای آن هیچ آموزشی پیدا نکرد. به همین دلیل خودش با تمرین فراوان کار با آن را آموخت و اقدام به ساخت ساخت آموزش برای آن نمود. زاک کینگ به کمک سایت یوتیوب این آموزشها را به سازندگان جلوه های ویژه می فروخت و درآمد حاصل از فروش آموزش هایش را صرف تحصیلات خود می نمود.

 

تردستی های ویدئویی آقای زاک کینگ، Zach King


فعالیت های "زاک کینگ" در یوتیوب

در سال 2012 "زاک کینگ" یک ویدئو به نام Jedi Kittens که با همراهی 

تردستی های ویدئویی آقای زاک کینگ، Zach King

همکلاسی هایش ساخته بود را در یوتیوب به نمایش گذاشت. در این ویدئو دو گربه با استفاده از شمشیر نوری با یکدیگر مبارزه می کردند. این ویدئوی زاک کینگ در عرض 3 روز بیش از یک میلیون بازدید داشت و در نهایت تعداد بازدیدهای آن به 14 میلیون رسید. قسمت دوم این ویدئو 17 میلیون بازدید داشت و قسمت سوم آن نیز در سال 2014 در یوتیوب به اشتراک گذاشته شد. کانال "زاک کینگ" در یوتیوب Finalcutting نام دارد.


لطفا ببینید --------->  ساخت ویدئوهایی مشابه کارهای زاک کینگ، Zach King

Print

« Visual Effects | جلوه های بصری »


Every High Quality visual effect in movies: CG Character in real scene, interactive, set extension, crowd , Destruct , Explosion, Fire, Water , Air ...

از تمهیدات سینمایی و تروکاژ سال های اولیه سینما و مخصوصا سال 1903 و اطراف آن به عنوان مبدا تروکاژ سینمای هالیوود و جهان ، جلوه های ویژه بصری ( و یا هر اسم دیگری ) با یک هدف و با روش های مشخصی به وجود آمده اند . پایه و اساس این روش ها تا به امروز نیز همان ریشه اولیه خود را دارند اما با شمایل و پرداختی امروزی تر ، با تکنولوژی عجیب تر و مقیاسی بزرگتر . به منظور ارائه جلوه های بصری واقعی تر و منحصر به فرد تری که در خدمت داستان گویی و نگاه کارگردان باشد می بایست ریشه های این صنعت و هنر و همچنین عرصه های مختلف سینما را در قدم اول مسلط بود و سپس با استفاده از نیرو ها و تکنولوژی های امروزی ، هم پای همکاران خارجی خود در این مقوله گام برداشت .

خدمات ما در جلوه های ویژه بصری با اولویتی در جذب پروژه های سینمایی و تلویزیونی به این ترتیب می باشند :

- ایجاد و خلق کاراکتر کامپیوتریCG

- تلفیق کاراکتر و اشیاء کامپیوتری با محیط واقعی و فیلم بدون محدودیت های چشم گیر

- فضا سازی و ساخت دکور های عظیم و قراردادن کاراکتر های واقعی در آن فضاها به شکلی کاملا رئال

- تمهیدات ویژه قابل استفاده در فیلم های علمی - تخیلی که بر پایه واقعیت و یا تخیل کامل بنا شده باشند چون آب و خاک و آتش تا نیروهای لیزری ، معلق در فضا و  ...

- تکثیر جمعیت با حرکت جمعیت و دوربین با امکاناتی چون ورود و خروج جمعیت ، حرکت و ایست آن جمعیت ، برخورد ، تعامل ، سبقت و موارد دیگر...

- ایجاد و ساخت انواع تصادف و حرکات فیزیکی از اجسام و وسایل واقعی در فیلم که در واقعیت به سختی امکان پذیر می باشد ، همچون تصادف دو ماشین بسیار مدل بالا

- بازی با حیوانات در هر سطحی ، حیوانات کوچکی چون مگس و زنبور تا گاو و فیل و ... ( خلق سه بعدی و ترکیب با محیط واقعی و طراحی و ارائه مسیر مناسب برای ساخت ربات ، ماکت و موارد مورد نیاز سر صحنه )

- افکت ذره ای و ذرات از آتش و انفجار های مهیب و عظیم تا ایجاد دود و مه و خاک و گردباد و افکت های عظیم باد و تاثیر این موارد بر اجسام و وسایل واقعی ( شبیه سازی ) و همچنین افکت های آب ، دریا و اقیانوس و مواردی شبیه به آن . باران و برف ، بهمن و ...

- ایجاد افکت های مرتبط با انسان ، همچون برخورد های شدید و جدا شدن بخشی از بدن ، سوختن و جدا شدن ، خون های زیاد ، ایجاد زخم ، تغییر موارد در چهره ، جابه جایی صورت ، وورد و حرکت حشره و خارج شدن ( میکروب ) از بدن و ...

- طراحی و اجراء حرکات عجیب دوربین ، همچون عبور از سوارخ های مختلف ( کلید در، درز دیوار و ... ) ، از داخل شیشه و ...

- حذف اشکالات به وجود آمده در فیلم و تصحیح موارد ( به عنوان مثال وجود بوم در مواردی که حرکت خاص دارد ، روی پارچه ، آب و ... )

و موارد بسیاری که در خدمت فیلم نامه و خلاقیت و نظر فیلم نامه نویس و کارگردان می توان از جلوه های ویژه بصری و این نیروی عظیم استفاده نمود.

Print

« Designing Visual Effects  | طراحی جلوه های ویژه بصری »

 

First of all we read the Story and Talk about it with Director and Producer and Design the Right VFX Shot for Movie to Tell The Story in the best way of Visual effect.

در مبحث جلوه های ویژه بصری ، اولین و اصولی ترین مرحله ، طراحی جلوه های بصری می باشد . در این مرحله پس از خواندن فیلم نامه توسط ما و صحبت های اولیه با کارگردان و تهیه کننده ، براساس مضامین و مفاهیم داستان و بنا به پیش برد و کمک به هدایت داستان توسط عنصر جلوه های بصری، اقدام به طراحی دقیق جلوه های بصری برای پلان های لازم می نماییم. در بسیاری از موارد جلوه های ویژه بسیاری از پلان ها معلوم و مشهود می باشند در آن موارد نیز برای رسیدن به روش های اجرایی مناسب می بایست مرحله طراحی انجام شود تا به پیشنهادات مناسب ( زمان و هزینه ) رسید. در این مرحله Storyboard  و Pre-Viz نیز تهیه می شود.

 

Print

« برندگان یازدهمین دوره جوایز انجمن جلوه های ویژه (VES) »

 

برندگان یازدهمین دوره ی سالانه ی جوایز VES روز گذشته اعلام شدند. دو فیلمی که بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند شجاع و زندگی پی هستند که هرکدام 4 جایزه دریافت کردند. در میان کارهای تلویزیونی هم بیشترین جایزه که 4 جایزه بود را بازی تاج و تخت به خود اختصاص داد.

این جایزه که توسط انجمن جلوه های ویژه ارائه می شود به دستاوردهای خاص در جلوه های ویژه توجه نشان میدهد و در حوزه هایی به گستردگی انیمیشن ، فیلم سینمایی ، فیلم و سریال تلویزیونی ، تبلیغات و بازیهای ویدئویی اهدا میشود . علاوه بر جوایز زیر آنگ لی کارگردان مشهور جایزه ی ویژه ی VES را که توسط دنیس مورن اعطا شد دریافت کرد و ریچارد ادلوند هنرمند باسابقه ی ILM هم جایزه ی دستاورد زندگی را که توسط هریسون فورد اعطا شد دریافت نمود.

تیم جلوه های ویژه ی زندگی پی ساخته ی آنگ لی که توسط گروه ریتم اند هیوز هدایت میشد با کارهایی از قبیل نمایش دریای طوفانی، ببر بنگالی با حالت طبیعی و بقیه ی جلوه های ویژه ی توانستند جوایز شب گذشته ی انجمن جلوه های ویژه را دریافت کنند. این جوایز ویژه ی یازدهمین دوره ی برگزاری این مراسم بود. یکی از جوایز این فیلم جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک فیلم سینمایی سرشار از جلوه های ویژه بود. آنگ لی هم جایزه ی ویژه را از دست دنیس مورن دریافت کرد.

جوایز زندگی پی در واقع باعث بالارفتن اعتماد به نفس فیلم برای دریافت اسکار شد زیرا در 7 سال از ده سال گذشته فیلمهایی که جایزه ی جلوه های ویژه را در این مراسم برده اند برنده ی جایزه ی اسکار هم شده اند. (سال پیش فیلم هوگو اسکار را برد و در بخش جلوه های ویژه فیلم دوم هم برنده ی جایزه ی VES شده بود.) امسال نامزدهای مراسم اسکار در 4 رشته از 5 رشته مانند نامزدهای VES میباشند : پی، هابیت : سفر غیرمنتظره، انتقام گیران و پرومتئوس. پنجمین نامزد VES فیلم کشتی جنگی است اما پنجمین نامزد اسکار سفید برفی و شکارچی است.

شجاع که ساخته ی دیزنی-پیکسار است هم مانند پی برنده ی دیشب بود و 4 جایزه دریافت نمود، بعد از این دو فیلم هم انتقام گیران (دو جایزه)، غیر ممکن و هابیت (هر کدام یک جایزه) دریافت نمودند. در بخش تلویزیون هیات داوران میخواستند سر در بیاورند "اژدهاهای من کجا هستند؟!" برای همین 4 جایزه به فیلم فانتزی شرکت HBO به نام بازی تاج و تخت تعلق گرفت.

فهرست کامل برنده های یازدهمین همین جایزه سالانه ی VES :


جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک فیلم سینمایی سرشار از جلوه های ویژه :

زندگی پی
دانالد آر. الیوت، سوزان مکلود، گیوم روشرون، بیل وستنهوفر


جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک فیلم سینمایی (جایزه ی دوم)

غیر ممکن
فلیکس برژه، سندرا هرمیدا، پائو کاستا مولر


جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک فیلم انیمیشن

شجاع
مارک اندروز، استیو می، کاترین سارافیان، بیل وایز

جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک تولید تلویزیونی

بازی تاج و تخت : فسمت والار مورگولیس
راینر گومبوس، استیو کولبک، سون مارتین، یوری استانوسک

جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک تولید تلویزیونی (جایزه ی دوم)

امپراتوری برودواک : قسمت 308
جان بیر، پارکر چهاک، پل گراف، لزلی رابسون فاستر

جلوه های ویژه بلادرنگ در یک بازی کامپیوتری

ندای وظیفه: عملیات سیاه 2
جیسون بلوندل، بری ویتنی، کالین ویتنی

جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک تبلیغ تلویزیونی

نایکی: بیومورف
رافائل کولون، آلادینو دبرت، دیوید لیو، نیکولا وایزمن

جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک پروژه ی خاص

من نفرت انگیز : ضرب و شتم مینیون
هیثر درامونز، جوئل فریش، بروکه برتون، کریس بیلی

کاراکتر انیمیشن خارق العاده در یک فیلم سینمایی

زندگی پی : ریچارد پارکر
اریک دی بوئر، سان کومر، بتسی آشر هال، کای-هوا لن

کاراکتر انیمیشن خارق العاده در یک فیلم سینمایی

شجاع : مریدا
ترویس هاتاوی، اولیویه سوارس، پیتر سوماناسنی، بریان تیندال

کاراکتر انیمیشن خارق العاده در یک برنامه ی تبلیغی

انتقام گیران : وسط شهر مانهاتان
ریچارد بلوف ، بری ویلیامز ، دیوید منی ، اندی پروکتر

محیط مصنوعی خارق العاده در یک فیلم انیمیشن

شجاع : جنگل
تیم بست، استیو پیلچر، اینگو کیلز، اندرو ویتوک

محیط مصنوعی خارق العاده در یک فیلم تبلیغاتی یا نمایش تلویزیونی

بازی تاج و تخت : پایک
رنه بورست، ثیلو اورز، آدام فیگلسکی، جوناس استوکنبروک

فیلمبرداری مجازی خارق العاده در یک فیلم سینمایی

هابیت : سفر غیر منتظره
مت آیتکن، ویکتور هوانگ، کریستین ریورز، آر. کریستوفر وایت

فیلمبرداری مجازی خارق العاده در یک فیلم تبلیغاتی

زومبیو
دومینیک بوادین، لئون برل، رمی کوزیرا، ماکسیم لوئر

مدلهای خارق العاده در یک فیلم سینمایی

انتقام گیران : حمل کننده ی هلیکوپتر
رنه گارسیا، بروس هالکوم، پولی اینگ، آرون ویلسون

جلوه های ویژه و شبیه سازی انیمیشن خارق العاده در یک فیلم سینمایی

زندگی پی : طوفان خدا
هری موخوپادهیای، دیوید استاپفورد، مارک ویلیامز، درک ولف

جلوه های ویژه و شبیه سازی انیمیشن خارق العاده در یک فیلم انیمیشن

شجاع
کریس چپمن، دیو هیل، مایکل کی. اُبریان، بیل واترال

جلوه های ویژه و شبیه سازی انیمیشن خارق العاده در یک فیلم تبلیغاتی

گینس : ابر
تام باسل، نیل دیویس

کامپوزیت خارق العاده در یک فیلم سینمایی

زندگی پی : طوفان خدا
رایان کلارک، خوزه فرناندز، شان اوهاراس، همیش شوماخر

کامپوزیت خارق العاده در یک فیلم تلویزیونی

بازی تاج و تخت : فسمت 210 : لشکر پیاده ی سفید
فالک بویه،استر انگل، الکسی کوچینسکی، کلاوس ووچتا

کامپوزیت خارق العاده در یک فیلم تبلیغاتی

شورلت 2012 سیلورادو
دومینیک باوچ، نیکلاس کیم، بنجامین والش

جلوه های ویژه ی خارق العاده در یک کار دانشجویی

ناتالیس
دانیل برکوویچ، دیوید کرشنر، ژان-مارسل کوئن، تام فرستل

Print

« سیر تکاملی جلوه های ویژه در سینما »

 

در اواسط قرن بیستم نیز رنگ و جلوه‌های ویژه نیز راه خود را به سینما باز کرد.


تاریخچه جلوه‌های ویژه: جادوگران و طرح‌دستان، اولین استفاده‌کنندگان جلوه‌های‌ ویژه، تاریخچه استفاده از جلوه‌های ویژه به قرن 17 میلادی یعنی حتی قبل از اختراع دوربین بازمی‌گردد.

اولین استفاده انسان از جلوه‌های ویژه به قرن 17 میلادی بازمی‌گردد، در این زمان جادوگران و طرح‌دستان برای فریفتن مخاطبان‌شان از تکنیک‌های زیادی در زمینه خطای چشمی استفاده می‌کردند که این تکنیک‌ها خود مبنای به وجود آمدن جلوه‌های ویژه شد.   

یکی از مواردی که بیش از همه در آن از جلوه‌های ویژه استفاده می‌شد، در خصوص احضار ارواح بود.

در این مورد از یک جعبه کوچک با یک منبع نور و یک اسلاید نیمه شفاف استفاده می‌شد تا درگذشتگان را در میان دود و یا به‌صورت تصویر مواج نشان دهند.

این مورد تا آنجا برای مخاطبان باور‌پذیر و ترسناک بود که در این دوره عده‌ زیادی از جادوگران به جرم انجام کارهای شیطانی به زندان افتادند و یا جان خود را از دست دادند.

در سال 1790 استفاده از شکلی جادویی از نورافکن در میان طرح‌دست‌ها متداول شد که در واقع نسل اولیه پروژکتورهای امروزی است.

 

نسل اولیه پروژکتورهای امروزی

 به مرور در سال 1820 میلادی، از نوع پیشرفته‌تری از این نور‌افکن‌ها برای اهداف آموزشی استفاده شد و این فانوس جادویی از ابزار مخفی طرح‌دستان و جادوگران به ابزاری علمی و مشهور تبدیل شد که در زیر به تصویر کشیده شده است:

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که در دهه‌های 17 و 18 مورد استفاده طرح دستان بود، استفاده از تکنیک آینه‌ با زوایه 45 درجه بود که آینه‌ای تخت و بزرگ با این زوایه در میان تماشاچیان و سن جاسازی می‌شد و سپس به نحوی نورپردازی می‌شد که تماشاچیان بتوانند از توی آینه انعکاس تصویر شخص را به صورت اسکلتی خارج از صحنه ببینند.

این روش به خاطر مخترع آن «جان هنری پیپر» به «روح پیپر» شهرت یافت که بعدها نیز در اولین نسل از فیلم‌های سینمایی نیز از این تکنیک استفاده شد.

سرانجام در سال 1895 اولین فیلم به صورت صامت به نمایش درآمد و 32 سال بعد نیز صدا نیز به تصویر اضافه شد.

در اواسط قرن بیستم نیز رنگ و جلوه‌های ویژه نیز راه خود را به سینما باز کرد.

در سال‌های پایانی قرن 19 «رابرت دبلیو پل» اقدام به کپی دستگاه «کینتوسکوپ» اختراع «توماس ادیسون» کرد، زیرا ادیسون نتوانسته بود امتیاز ثبت این اختراع در سطح بین‌الملل را به‌دست آورد.

 

رابرت دبلیو پل، موسس اولین استودیوی فیلمسازی در اروپا

 

 

دستگاه کینتوسکوپ

«رابرت دبلیو.پل» اگرچه در ابتدا در این زمینه شکست خورد ولی کمی بعد توانست این امتیاز را به دست آورد و در سال 1896 یک پروژکتور فیلم اختراع کرد و گوی سبقت را از برادران لومی‌یر ربوده و در سال 1897 اولین استودیوی فیلمسازی اروپا را تاسیس کرد.

«پل» در سال 1905 فیلم کوتاه «ماشین‌سوار» را ساخت که در چند جای آن از جلوه‌های ویژه استفاده کرده بود.

 

فیلم ماشین سوار

این فیلم داستان زوج جوانی بود که آنقدر سریع رانندگی می‌کنند که از بر سیستم گرانش زمین غلبه می‌کنند و از جو خارج شده وارد منظومه شمسی می‌شوند. 

اگرچه این فیلم موفقیت‌ عظیمی برای «پل» محسوب می‌شد ولی او در سال 1910 با فروختن استودیوی فیلمسازی‌اش، به طور کلی با عالم سینما خداحافظی کرد.

بزرگ‌ترین انقلاب در عرصه جلوه‌های ویژه، در قرن بیستم و با ورود کامپیوتر به این عرصه اتفاق افتاد و هم‌اکنون نیز متخصصان این عرصه با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، در سینما، تصاویر و فیلم‌هایی را خلق می‌کنند که در عالم واقعیت تصور آن ممکن نیست.

امروزه انجمنی تحت عنوان انجمن جلوه‌های ویژه در آمریکا وجود دارد که 2400 هنرمند از 23 کشور جهان در آن عضو هستند.

 

* «هوگو» انیمیشن برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه سال:

 

اعطای جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه به فیلم «هوگو»

انیمیشن «هوگو» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»، فیلمی علمی تخیلی درباره پسری به نام هوگو است که شیفته سینماست و به علت مرگ پدرش مسئول رسیدگی به ساعت یک ایستگاه قطار شده و زندگی‌اش در محفظه کوچک همان ساعت می‌گذرد، او به طور تصادفی با «جورج ملیس»، کارگردان بزرگ ولی فراموش‌شده سینما آشنا می‌شود، او کسی است که جادو و تخیل را با هنر هفتم درآمیخته و تحولی عظیم در سینما به وجود ‌آورد.

سازندگان این فیلم به خاطر فضای تخیلی که داستان در آن اتفاق می‌افتد، مجبور بودند تا در صحنه صحنه این فیلم از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده کنند.

وظیفه جلوه‌های ویژه این فیلم به عهده یک تیم حدودا 400 نفره بوده که «راب لگاتو» که جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی چون «آپلو 13»، «تایتانیک»، «هری‌پاتر»، «خلبان» و «مردگان» را در کارنامه کاری خود دارد، رهبری این گروه را به عهده داشته است.

 

راب لگاتو، مدیر جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی هوگو

 

 

اضافه و حذف برخی صحنه‌ها با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری

 در ساخت این فیلم سه‌بعدی از دوربین آری الکسا استفاده شده و با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتریAfter Effects CS5.5,  Photoshop CS5,  Premiere Pro CS5.5 و  Encoder CS5.5 لوکیشن‌های فیلمبرداری بار دیگر بازسازی شده و برای بازسازی صحنه‌های مربوط به تاریخچه سینما، از تکنیک‌های سینمایی مربوط به سال 1905 استفاده شده است.

«راب لگاتو» درباره بازسازی فیلم سیاه و سفید خارج شدن قطار از ریل در فیلم هوگو می‌گوید: برای بازسازی این صحنه ابتدا یک مدل کاملا شبیه به آنچه در فیلم برادران لومی‌یر وجود داشت را طراحی کردیم، دو شات مربوط به مدل اصلی در فیلم اصلی نیز به آن اضافه شده و سپس تغییراتی ظریف که بتوان صحنه ساختگی را همانند صحنه اصلی کرد به گونه‌ای که از هم قابل تشخیص نباشند با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی کامپیوتر به وجود آمده است.

 

صحنه مربوط به خروج قطار از ریل در فیلم سه‌بعدی هوگو

«لگاتو» در مصاحبه‌های مختلفی که داشته، متذکر می‌شود که در بازسازی صحنه‌های مربوط به «جورج ملیس»، در بیشتر موارد به جای استفاده از فن‌آوری روز، از تکنیک‌های سینمایی مربوط به سال 1905 میلادی و آنچه که «جورج ملیس» در آن زمان استفاده می‌کرده، استفاده شده است. او دلیل چنین کاری را هرچه واقعی‌تر جلوه‌ کردن این صحنه‌ها عنوان کرده است.

 

اسکورسیزی در کنار بن کینزلی در نقش جورج ملیس

 

 

بن کینزلی در نقش جورج ملیس

 

 

حذف پایه‌های میز با کمک کامپیوتر (بن کینزلی در نقش جورج ملیس)

اگرچه فیلم «گودفلاس»، یکی از برترین‌های کارنامه اسکورسیزی است و «لگاتو» در آن نیز گاهی از تکنیک‌های مشابه به آنچه در فیلم «هوگو» به کار رفته، استفاده کرده، ولی در «هوگو» دیگر استفاده از دوربین‌های استریو ممکن نبود و برای هرچه طبیعی‌تر نشان دادن صحنه‌های مربوط به دنیای اسرار‌آمیز و پیچیده «هوگو»، از بیش از 800 شات مختلف شامل حقه‌های سینمایی و تغییر و تبدیل استفاده شده است.

به طور کلی برای ساخت صحنه آغازین فیلم «هوگو» که در آن هوگو از پشت ساعت بیرون را نگاه می‌کند و سپس شروع به دویدن در محوطه داخلی ساعت می‌کند، از پنج لوکیشن مختلف در پنج زمان مختلف استفاده شده است که جزئیات هر صحنه با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری به آن اضافه شده و یا با کمک آن اصلاح شده است.

 

اضافه کردن و حذف برخی از صحنه‌ها با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری

 

 

اضافه و حذف برخی از صحنه‌های فیلم با استفاده از نرم‌افزار‌های کامپیوتری

 

 

قبل از اعمال جلوه‌های ویژه

 

 

پس از اعمال جلوه‌های ویژه

به گفته سازندگان این فیلم، صحنه‌ای که «هوگو» در ایستگاه قطار می‌دود، حدود 50 ثانیه به طول انجامیده که برای ساخت آن از 1203 فریم استفاده شده که یکی از پرکارترین صحنه‌های فیلم از نظر جلوه‌های ویژه است، برای تصویر این صحنه، از فضایی با طول 150 فوت، عرض 120 فوت و ارتفاع 41 فوت استفاده شده است.

ولی در رابطه با شخصیت «اتوماتون»، برای خلق آدمک مورد علاقه هوگو، از تکنیک‌های کامپیوتری استفاده نشده بلکه «دیک جورج»، یکی از عوامل فیلم با ساخت 15 نسخه متفاوت از این آدمک و قرار دادن‌ مگ‌نت‌هایی حساس به روی بدن این آدمک‌ها و قرار دادن یک سیستم مگنتی‌ کنترل‌دار در خارج از صحنه، صحنه‌های مورد نظر خلق شده است.

 

 

شخصیت اتوماتون در فیلم هوگو

 

 

اسکورسیزی در پشت صحنه هوگو

درباره ساختمان‌های پاریس که در این فیلم مشاهده می‌شود، در واقع بیشتر آن‌ها ساختمان‌های واقعی است که توسط ملیس فیلمبرداری شده و بخشی از آن‌ها نیز با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری به ساختمان‌های اصلی اضافه شده است.

 

 

اگرچه فیلم «هوگو» متفاوت از دیگر فیلم‌های «اسکورسیزی»، اولین فیلم سه‌بعدی این کارگردان هالیوودی و از نظر به کار بردن جلوه‌های ویژه، پیچیده‌ترین کار سینمایی او محسوب می‌شود ولی ساخت و اتمام این پروژه سینمایی برای رسیدن به رقابت‌های اسکار سریع‌تر از دیگر پروژه‌های او ساخته شده است.

 

اسکورسیزی در پشت صحنه فیلم هوگو

 

 

مارتین اسکورسیزی در پشت صحنه فیلم هوگو

اسکورسیزی که برای تدوین فیلم‌های خود وقت زیادی صرف می‌کند ولی برای ساخت و اتمام فیلم «هوگو»، تنها 38 هفته وقت گذاشته است.

 

«تن‌تن»، انیمیشنی که اسپیلبرگ 28 سال وقت صرف ساخت آن کرد

 

 

استیون اسپیلبرگ، کارگردان تن‌تن

این انیمیشن که به اعتراف «اسپیلبرگ» از زمانی که ایده ساخت آن به مغز او خطور کرده تا زمانی که ساخت آن را به اتمام رسانده، بیش از 28 سال به طول انجامیده، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی تاریخ سینما از نظر به کار بردن جلوه‌های ویژه محسوب می‌شود.

اسپیلبرگ در یکی از مصاحبه‌های خود در رابطه با ساخت این فیلم گفته بود که در برخی مواقع برای آنکه جزئیات مربوط به چهره شخصیت‌های فیلم هر چه‌ طبیعی‌تر به نظر برسد، تنها در رابطه با یک صحنه از فیلم، چند هفته وقت صرف شده است.

نحوه ساخت این فیلم، همان شیوه‌ای است که «جیمز کامرون» نیز از آن در ساخت فیلم سه‌بعدی «آواتار» استفاده کرده است.

برای ساخت فیلم «تن‌تن»، اسپیلبرگ در یک استودیوی بزرگ سینمایی، از بازیگران در حالی که لباس‌هایی از جنس لای‌کرا پوشیده و روی بدن‌شان به وفور حس‌گرهایی نصب شده بود، می‌خواست تا صحنه مورد نظر را بازی کنند و به طور همزمان کوچک‌ترین حرکت آن‌ها بوسیله 100 دوربین مختلف به طور متوالی فیلمبرداری می‌شد که در همان لحظه حرکات آن‌ها در قالب شخصیت‌های انیمیشنی که پیش از آن طراحی شده بود، بر صفحه مانیتور به نمایش در می‌آمد.

 

انیمیشن تن‌تن (ثبت بازی بازیگر اصلی از طریق لباس مخصوص، حس‌گرها و دوربین‌های مختلف از چند زاویه و نمایش آن در قالب انیمیشن بر صفحه مانیتور)

همچنین تعداد زیادی حس‌گر روی صورت هر یک از بازیگران نصب شده و در عین حال کلاهی مخصوص با دوربینی که در نزدیکی فک‌ شان نصب شده بود، به سر داشتند تا کوچک‌ترین جزئیات مربوط به صورت‌‌شان ثبت شده تا در صورت امکان چهره‌ شخصیت‌های انیمیشنی، حس چهره یک شخصیت زنده را دارا باشد، که این جزء نقاط ضعف انیمیشن‌هایی بود که پیش از آن ساخته شده بود.

 

 

بازیگر نقش تن‌تن در حال تمرین نقش خود

 

 

سیمون پگ، یکی از بازیگران انیمیشن «تن‌تن»

تمام اطلاعات به دست آمده از حس‌گرها و دوربین‌های تجهیز شده در استودیو، در یک کامپیوتر دخیره و پرداخته می‌شد تا شخصیت کارتونی هر بازیگر به طرز باورنکردنی‌ کپی‌برداری شود، سپس اسپیلبرگ فریم به فریم انیمیشن را همزمان با بازی بازیگران اصلی چک می‌کرد و سپس موافقت خود را اعلام می‌کرد و یا از بازیگر مورد نظر می‌خواست تا آن صحنه را بار دیگر بازی کند.

 

اسپیلبرگ در پشت‌ صحنه تن‌تن

 

 

استیون اسپیلبرگ و پیتر جکسون در پشت صحنه تن‌تن

 

 

اسپیلبرگ و جکسون در پشت صحنه تن‌تن

انیمیشن «ماجراهای تن‌تن» برنده 6 جایزه از انجمن جلوه‌های ویژه است که تیم جلوه‌های ویژه آن را «جو لتری» مدیریت کرده است.

 

جو لتری مدیر جلوه‌های ویژه تن تن

«جو لتری» در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید:

زمانی که حرف از اقتباس از شخصیت ادبی «تن‌تن» که تا آن اندازه محبوب بود، به میان آمد، آنچه که ذهن مرا بیش از همه درگیر خود کرد که این پروژه یک ریسک بزرگ است و زمانی که «اسپیلبرگ» به عنوان کارگردان و «پیتر جکسون» به عنوان تهیه‌کننده اعلام کردند که هدف‌شان خلق یک انیمیشن کامپیوتری است، یک امر نشدنی به نظر می‌رسید. 

 

 

استیون اسپیلبرگ و پیتر جکسون در پشت صحنه تن‌تن

 

 

پرداختن به کوچک‌ترین جزئیات چهره در انیمیشن تن‌تن

 

وی می‌افزاید: زمانی که پروژه به پایان رسید، متوجه شدم که تمام این نگرانی‌ها بی‌اساس است، این انیمیشن نه تنها به خوبی توانسته حس جاری در نسخه ادبی آن را به تصویر بکشد بلکه جذاب‌ترین کار اسپیلبرگ پس از «پارک ژوراسیک» محسوب می‌شد.

اسپیلبرگ درباره چگونه به بازی گرفتن بازیگران با آن همه لباس و کلاه و حسگر می‌گوید: هر کدام از بازیگران که لباس و کلاه مخصوص‌شان را می‌پوشیدند و حس‌گرهایشان را نصب می‌کردند، حدود ده دقیقه به یکدیگر نگاه می‌کردیم و با هم می‌خندیدیم و بعد از آن‌ها می‌خواستم تا از قوه تخیل‌شان حداکثر استفاده را کنند و این باعث می‌شد تا آن‌ها آن همه وسایل جانبی و عواملی که دور و برشان را گرفته بودند، فراموش کنند.

 

 

پشت صحنه تن‌تن

«پیتر جکسون» نیز درباره حساسیت به تصویر کشیدن چشم شخصیت‌های هر اثر سینمایی بالاخص در انیمیشن «تن‌تن» متذکر می‌شود: زمانی که شما در حال ساخت یک فیلم هستید، در واقع چشم‌ها مهم‌ترین مورد در واقعی جلوه‌ کردن یک بازی است، من به عنوان یک فیلمساز عاشق این هستم که تصاویر کلوز‌آپ بگیرم چون آن چشم‌ها برای من یک دنیا معنا دارد، در رابطه با فیلم «ارباب حلقه‌ها» و «کینگ‌کونگ» نیز چشم‌ها نقش اساسی بازی می‌کنند، چشم‌ها هر آنچه که شما می‌بینید و می‌اندیشید را منعکس می‌کند و ما تمام تلاشمان را کردیم تا با استفاده از جلوه‌های ویژه تمامی این جزئیات را منعکس کنیم.

 

دقت به جزئیات صورت در انیمیشن تن تن

 

 

انعکاس نور در تن‌تن

 منبع: فارس

Print

« جدال موش‌ها و آدم‌ها / فیلمی که جلوه‌های وی‍ژه بصری آن چشم داوران جشنواره فجر را گرفت »



سینما - امسال در بخش نگاه اول جشنواره فیلم فجر لوح تقدیر بهترین دست‌آورد هنری یا فنی به روانبخش صادقی برای ساخت جلوه‌های وپژه بصری فیلم «فیلادلفی» تعلق گرفت.




به گزارش خبر آنلاین، صادقی در مورد کارش در این فیلم می‌گوید: «در فیلم سینمایی فیلادلفی علاوه بر جلوه‌های بصری گوناگون، در حدود 100 پلان وجود دارد که موجودات زنده (موش) با فضای رئال و بازیگران درگیر می‌شوند و این پلان‌ها به شکلی کاملاً طبیعی با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای از سوی عوامل داخل کشور تولید شده‌است.»
به گفته او ، «در زمینه جلوه‌های ویژه بصری ساختن موجودات با شکل و فرم و حرکات طبیعی در فضای رئال و به ویژه در ارتباط با بازیگران رئال از جمله دشوار‌ترین بخش‌ها است چون کوچک‌ترین ناهماهنگی میان این جلوه‌ها با بازیگران و فضای رئال به دلیل مقایسه ناخودآگاه حافظه و چشم انسان با واقعیتی که تجربه بصری آن را از پیش دارد، کاملا قابل تشخیص بوده و غیر واقعی جلوه می‌کند.»



 
صادقی با این اشاره که استفاده از پرده سبز و کروماکی، اضافه کردن شلیک گلوله و توپ، نقاشی و فضاسازی دیجیتالی، انفجارات مختلف و بازسازی فضاهای رئال از جمله کار‌های انجام شده برای این فیلم است، می‌گوید:« در این فیلم از آخرین تکنیک‌های روز دنیا برای خلق موجودات زنده با شکلی کاملاً واقعی و حرکاتی طبیعی از سوی متخصصین داخلی و بدون حضور هیچ متخصصی از خارج از کشور بهره گرفته شده و به لحاظ فنی نیز بر اساس ابعاد و استانداردهای جهانی، کار شده که این ابعاد هم از نظر ظرافت‌های اجرایی و هم زمان و حجم پردازش اطلاعات کار را چندین برابر دشوار می‌کند. در تولید برخی از پلان‌های فیلم بیش از 200 لایه بکارگرفته شده است.»



 
این فیلم با نگاهی خاص به موضوع غزه و مظلومیت فلسطینیان می‌پردازد و نزدیک به 17 دقیقه از فیلم با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای تلفیق و تولید شده است. صادقی می‌افزاید:«بیش از 18 نفر در گروه جلوه‌های ویژه بصری این فیلم طی 10 ماه بصورت شبانه روزی فعالیت داشته‌اند که جلوه‌های ویژه کار شده در نوع خود بسیار پرکار و پیچیده بوده که در ‌‌نهایت کاملاً طبیعی و هم پای جلوه‌های ویژه سینمای روز دنیا از آب در آمده است.»
این فیلم جزو معدود فیلم‌ها در ایران است که بخش اعظم آن در داخل تونل اتفاق می‌افتد ، به گفته طراح جلوه‌های ویژه «فیلادلفی»، «بر همین اساس حدود 100 پلان کار شده است که موش‌های وحشی داخل تونل زیرزمین به انسان‌ها هجوم می‌آورند. در این پلان‌ها بازیگران با این موجودات که با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ساخته و پرداخته شده است درگیر می‌شوند تا آذوقه و داروهای همراه آنان را که در تلاشی انسان دوستانه برای سایرین حمل می‌کنند، از چنگشان به در آورند.»
 
 این فیلم به کارگردانی اسماعیل رحیم زاده‌ و مجتبی اسدی پور و با تهیه کنندگی عزت‌اله جامعی ندوشن و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.
دیپلم افتخار این بخش هم به انیمشن «تهران 1500» تعلق گرفت.
Print

« Title Designing | طراحی و ساخت تیتراژ »


we design and make awesome Title design for movies and broadcasting program  with CG/VFX.

طراحی و ساخت تیتراژ های منحصر به فرد با استفاده از تکنولوژی های روز و افکت های مناسب محتوی و منظور سناریو طراحی شده برای تیتراژ توسط جلوه های ویژه بصری و امور سه بعدی (فیلم های سینمایی ، تلویزیونی ، سریال و ...)

Print

CG / VFX

It's for every CG AND VFX Team or Company and Producer that want to work with us in part or all of their Project.

به منظور پیشرفت و اشتراک دانسته ها در عرصه و سطح حرفه ای این شغل ، آراتان آماده ارائه هر گونه همکاری با استدیو ها ، شرکت ها ، گروه ها و تهیه کنندگان جلوه های ویژه بصری و یا امور سه بعدی و انیمیشن در تمامی مراحل از ایده پردازی و طراحی تا اجراء مستقیم / غیر مستقیم  بخشی یا کل پروژه در خدمت شما عزیزان هستیم .

Print

« جلوه های ویژه بصری در فیلم های عروسی (کلیپ های عروسی) » 


بدون شک یکی دیگر از کاربردهای پر طرفدار جلوه های ویژه کامپیوتری می فیلم عروسی، فیلم یادبود عروسیتوان به کاربرد آن در فیلم های عروسی (کلیپ های عروسی) اشاره کرد. برای زیبایی هرچه بیشتر و ایجاد فضایی رمانتیک و خاص در فیلم های عروسی می توان از جلوه های ویژه بصری در آنها بهره برد. برای مثال می توان با هزینه بسیار پایین و در یک استودیو صحنه ای از قدم زدن عروس و داماد را در کنار ساحل زیبای دریا ساخت و باز هم در استودیو و با هزینه هایی بسیار ناچیز باغی را ساخت که وجود آن در دنیای حقیقی غیر ممکن باشد و از قدم زدن عروس و داماد در آن باغ فیلم تهیه کرد.

کاملاً واضح است که استفاده از چنین تکنیکهای خاصی، زیبایی منحصر به فرد و به یاد ماندنی به فیلم های یادبود عروسی (کلیپ های عروسی) می بخشند.

 

Print

دختری که در فیلم جن گیر شما را ترسانده است !

 

ریگن مک نیل (Regan MacNeil) در فیلم جن گیر (The Exorcist):


ترسناک ترین دختر، دختر دوازده ساله نازنین و بی‌آزاری به نام ریگن مک نیل است که روزی شیطان او را تسخیر می کند. جن گیر یکی از ترسناک ترین و جنجالی ترین فیلم های دهه ۷۰ میلادی محسوب می شود. در این فیلم، شیطانی به نام پازوزو، ریگان را تسخیر می کند و پدر دامین کاراس و پدر لانکستر مرین باید شیطان را از وجود او خارج کنند. لیندا بلیر با بازی در نقش دختر تسخیرشده توسط شیطان، بسیار خوش درخشیده است. البته باید عنوان شود که صدای پازوزو توسط مرسدس مک کمبریج، ستاره ی رادیو، اجرا شده بود. لیندا در این فیلم با سختی های فراوانی دست و پنجه نرم کرد. از جمله این که مرتب به این سو و آن سو پرتاب می شد و صحنه های معروف جن گیری در داخل یک سردخانه گرفته شده بودند و او تنها یک لباس خواب به تن داشت.

 

 

 

 

اگرچه در حقیقت این پازوزو است که کنترل را در دست دارد، اما خود ریگن نیز به خوبی به عنوان یک شخصیت شر ترسناک در نظر گرفته می شود، زیرا تمام کارهایش غریب و هول انگیز است. جسم ریگن به مرور دچار تغییرات شیطانی می شود؛ به زبان لاتین حرف می زند و مرتب نفرین می کند؛ می تواند با صدای مردگان به سخن درآید؛ با ذهن خود اجسام را به اطراف پرت می کند؛ و روی شخصیت های دیگر استفراغ سبز رنگ تف می کند. اما این ها فقط بخش کوچکی از کارهای وحشتناک ریگن هستند.


در بعضی صحنه ها او همچون یک عنکبوت به پشت از پله ها پایین می آید و در صحنه ای دیگر سرش را ۳۶۰ درجه می چرخاند. صحنه ی جن گیری، حقیقتاً مو را بر تن راست می‌کند. ریگن در حالی که با دو مرد روحانی می جنگد، روی آن ها بالا می آورد، و در عین حال پدر کاراس را با صدای مادر درگذشته اش عذاب می دهد. حتی در جایی پازوزو با بالا و پایین انداختن ریگن، می خواد وانمود کند که او را آزاد کرده است، حال آن که این گونه نیست.

Print

«اهمیت اسپیشال افکت و ویژوال افکت در برنامه سازی تلویزیونی و سینما» 

 

         در یک نگاه کلی می توان گفت با رویکردهای توام با تحولات فزاینده در بازار دیداری و شنیداری و ابزارها و تکنولوژی های قابل دسترس در بازار، شتاب تغییر در روش ها و ابزارهای برنامه سازی، نسبت به گذشته امری اجتناب ناپذیر است. قابلیت فراوان و نیز سرعت و دقت عمل بالای ابزارهای دیجیتال در زمینه های مختلف ارتباطات بصری، از جمله ثبت و ضبط تصاویر، بهینه سازی و تدوین تصاویر و همچنین "خلق جلوه های ویژه بصری"، جای تردیدی برای بکارگیری این امکانات وسیع باقی نمی گذارد. "جلوه های ویژه بصری" بخشی ضروری در جای جای هنر و صنعت سرگرمی امروزی بشمار می رود. از فیلم های سینمایی گرفته تا برنامه های تلویزیونی و تبلیغات و بازی های رایانه ای، همه از این امکان بهره مند می شوند و بدین وسیله بر مخاطبین خود می افزایند.

اولین حقه سینمایی اتفاقی بود!
        با تاملی هر چند کوتاه در تاریخ شکل گیری جلوه های ویژه، می توان به نقش موثر آن در توسعه کمی و کیفی برنامه سازی پی برد. اولین جلوه ویژه یا به عبارت بهتر اولین حقه سینمایی به شکل کاملاً اتفاقی و در اثر قطع اجباری فیلم برداری و تغییرات در محل فیلم برداری در طول توقف کار، به وجود آمد و در زمان نمایش فیلم در کمال تعجب دیدند که چیزی ناگهان ناپدید و چیز دیگری ظاهر می شد. فیلم تروکاژ یکی از نخستین ژانرهای سینمایی است که به دنبال این کشف متولد شد و در فاصله سال های 1898 تا 1908 در کشورهای متعددی، فیلم های بسیاری در این ژانر ساخته شدند.