• http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_5.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_4.jpg????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_11.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_6.jpg
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_2.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_9.jpg
  • 3DS Max - Vray and other software
  • 3DS Max - Vray - Photoshop
  • 3DS Max - Vray and other software
  • Photoshop - Real Pics
  • 3DS Max - Vray and other software
  • Robotic Hand: Real Movie - After Effects

نقد و بررسی فیلم ها

Print

« کاربرد انیمیشن های 3 بعدی در ساخت جلوه های ویژه سینمایی »

 

             به جرات می توان گفت یکی از ارکان مهم و کلیدی "جلوه های ویژه انیمیشن 3 بعدی، انیمیشن سه بعدی، جلوه های ویژه بصری، جلوه های ویژهکامپیوتری"، "انیمیشن های 3 بعدی" می باشند که با استفاده از نرم افزار های گرافیکی 3 بعدی تولید می گردند. می توان با استفاده از آنها اکثر اشیاء و کاراکترهای واقعی موجود در فیلم یا دنیای پیرامونمان را ساخت و سپس آنها را در هر صحنه ای که مایل باشیم استفاده کنیم و به این ترتیب هزینه های و مدل سازی سه بعدی، سه بعدی سازیخطرات دنیای واقعی را فراموش کنیم. برای نمونه فرض کنید می خواهیم در یک صحنه از فیلمی یک خودروی بسیار گران قیمت را منفجر کنیم خوب واضح است که انجام اینکار در دنیای واقعی هم گران است و هم خطرات فراوانی دارد.

اما می توان آنرا در یکی از نرم افزار های 3 بعدی مانند 3DS Max ساخت و سپس از محلی که میخواهیم خودرو در آن منفجر شود فیلم برداری کرده و با استفاده از نرم افزار های Compositing مانند Fusion یا After Effect این تصاویر را ترکیب کرد و بدون خطر و با کمترین هزینه صحنه مورد نظر را ساخت.  اما اینکار مستلزم صرف زمان برای ساخت خودروی مورد نظر در یکی از نرم افزار های 3 بعدی و ساخت مواد مورد نیاز جهت رنگ بدنه خودرو، نورپردازی مناسب با صحنه واقعی که فیلم برداری شده است، ساخت انیمیشن انفجار به گونه ای که تا حد ممکن شبیه به واقعیت باشد و در نهایت رندرسازی و تهیه خروجی برای استفاده در نرم افزار های Compositing می باشد. پس از اتمام مراحل ساخت خودرو 3 بعدی و فیلم برداری از محلی که قرار است انفجار در آن صورت پذیرد نوبت به Composit کردن می رسد که توسط کاربر حرفه ای نرم افزار های نام برده شده برای این منظور انجام می پذیرد و خروجی نهایی کار جهت استفاده در تدوین فیلم گرفته می شود. حال که به اهمیت انیمیشن 3 بعدی در "ساخت جلوه های ویژه" پی بردیم به روال کار این دسته از نرم افزار های گرافیکی می پردازیم.

 

            همانطور که در بالا ذکر شد مراحل ساخت یک انیمیشن 3 بعدی به چند بخش کلی تقسیم می شود که به ترتیب عبارتند از:

1 - مدل سازی(Modeling): هر شی را که بخواهیم در ساخت انیمیشنی از آن استفاده کنیم ابتدا باید مدل 3 بعدی آنرا بسازیم. اینکار توسط مدل ساز انجام می پذیرد. روشهای گوناگونی برای مدل سازی وجود دارد هر مدل ساز با توجه به نیاز و سلیقه خود از یکی یا ترکیبی از چند روش مدل مورد نظر را می سازد. از معروفترین آنها می توان به Ploygonal Modeling, NURBS, Patch Modeling اشاره کرد. نرم افزار هایی نیز برای مدل سازی با استفاده از عکسهای گرفته شده توسط دوربین های دیجیتال وجود دارند اما بیشتر کاربرد آنها برای معماری و ساخت مدل ساختمان می باشد. معروف ترین این قبیل نرم افزار ها AutoDesk Image Modeler می باشد.

2 - مواد و بافت ها(Materials and Textures): برای واقعی تر شدن کار نیاز است تا مواد و خصوصیات آنها همانند نمونه واقعی برای مدل 3 بعدی نیز ساخته شود هر نرم افزار گرافیکی 3 بعدی دارای بخشی جهت ساخت متریال می باشد و معمولا با نام Material Editor خوانده می شود. در این بخش کاربر مشخصاتی از قبیل رنگ، میزان شفافیت، زبری یا صافی، طرح روی ماده (مانند شیار های پوست درخت)، ضریب انکسار، ضریب انعکاس و ... را تعیین می کند. با استفاده از این مشخصات، و بافت ها (Textures)، نرم افزار ماده مورد نظر را شبیه سازی و بر روی سطح مدل ساخته شده پخش می کند. بافت ها در حقیقت تصاویری با کیفیت بالا هستند که از سطوح مشابه واقعی توسط دوربین های دیجیتال گرفته شده اند.


جلوه های ویژه


3 – نورپردازی(Lighting) و دوربین (Camera): یکی از مهم ترین مراحل ساخت تصاویر سه بعدی نور پردازی می باشد. بدون نورپردازی مناسب تصاویر ساخته شده از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشند. با استفاده صحیح از نورها می توان خیلی از عیوب مواد و بافت های یا عیوب مدل سازی را از دید بیننده مخفی نگاه داشت. تقریبا در تمامی نرم افزار های گرافیک 3 بعدی منابع نورها به 3 دسته کلی تقسیم می شوند:

-         نورهای تمام جهت (Omni Drirectional/Point Light): شعاع های نور متساطع شده از این منابع در تمامی جهات انتشار پیدا می کنند. برای مثال می توان به لامپهای التهابی 100 وات و یا شمع که مشابه این دسته از منابع نوری عمل می کنند اشاره کرد.

جلوه های ویژه کامپیوتری

 


-         نورهای نقطه ای (Spot Light): نور متساطع شده از این منبع بصورت یک مخروط می باشد که منبع نور در نوک مخروط قرار دارد و هرچقدر فاصله بیشتری را طی کند محیط بزرگتری را روشن می کند.


جلوه های ویژه سینمایی


-         نورهای جهتی (Directional Light): این نوع منبع نوری همانند خورشید بوده و بیشتر از آن برای شبیه سازی نور خورشید استفاده میشود. نور به صورت یکنواخت و یک جهت از منبع نوری خارج شده و صحنه را روشن می کند.


جلوه های ویژه بصری


            پس از قرار دادن نورها در صحنه نوبت به جاگذاری دوربین ها در مکانی مناسب می رسد. دوربین ها در نرم افزارهای 3 بعدی نیز مانند دوربین های حقیقی دارای تنوع در لنز می باشند و به دو دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول دوربین های هدف دار که می توان آنها را بر روی یک شی قفل نمود تا در طول انیمیشن دوربین به صورت خودکار شی مورد نظر را دنبال کند. دسته دوم دوربین های بدون هدف می باشند که به طور آزادانه می توان آنها را در طول انیمیشن به هر سو چرخاند.


ساخت جلوه های ویژه


4 – انیمیشن: نوبت به جان بخشیدن به صحنه و پیاده سازی انیمیشن می رسد. انیمیشن می تواند از حرکت ساده اشیاء، حرکت پیشرفته اندام های بدن انسان و یا حیوانات، شبیه سازی رخدادهای فیزیکی مانند جاذبه زمین، شکستن اشیاء، وزش باد و تاثیر آن بر سایر اجسام و ... تشکیل شود.

5 – در نهایت پس از انجام بدون نقص کلیه مراحل بالا باید از انیمیشن خروجی متناسب با استفاده مان را تهیه کنیم. برای اینکار نرم افزار باید بافت ها (Textures) و نورپردازی و سایر موارد را برای تک تک فریم ها محاسبه و در فایل نهایی ذخیره کند. به این عمل Rendering گفته می شود. برای اینکار اضافه بر امکانات خود نرم افزارهای گرافیکی 3 بعدی افزونه های (Plugin) دیگری نیز وجود دارند که امکانات بسیار قوی تری را جهت تهیه خروجی های نزدیک به واقعیت در اختیار کاربران قرار می دهند. از این دسته افزونه ها می توان به Vray, Brazil, Mental Ray, Final Render اشاره کرد.


خلق جلوه های ویژه سینمایی